support
Xpert Desk
073 - 61 59 999
Support
Xpert Desk
073 - 61 59 999

Dit is de meest high tech partij in de markt voor verzuimsoftware

Met kernwaarde ‘eigen verantwoordelijkheid’ naar grip op verzuim Terug naar overzicht
Testimonial

"Dit is de meest high tech partij in de markt voor verzuimsoftware"

Patrick van Broeckhuijsen ProDrive Technologies
Introductie & Situatie

Prodrive Technologies, opgericht in 1993, ontwerpt en produceert hightech elektronica, software en mechatronische producten en systemen. Met vijf specifieke R&D-programma’s, drie sterk geautomatiseerde productielocaties en verkoopkantoren over de hele wereld zijn zij een serieuze speler in de markt.

Bij Prodrive Technologies draait alles om de klant, passie voor techniek en om het voortdurend verbeteren van bedrijfsprocessen. Alles wat ze nodig hebben produceren zij in eigen huis. Zo kunnen zij slimme manieren ontwikkelen om te optimaliseren, integreren en robotiseren. Hun missie is om bij te dragen aan innovaties die grote uitdagingen in de samenleving aanpakken. Met andere woorden: ze creëren betekenisvolle technologieën die de wereld laten werken.

Patrick van Broeckhuijsen werkt sinds augustus 2017 voor Prodrive Technologies. Eerst begonnen als parttime service engineer, inmiddels, na een tijdlang als software engineer te werken, nu verantwoordelijk voor het beheren en bouwen van HR-software in de rol van HR Project leader. Martijn Croonenberg is HR-adviseur en werkte vorig jaar nog als direct leidinggevende op de afdeling System Assembly.

Vraagstuk en Oplossing

De HR-afdeling van Prodrive Technologies, bestaande uit 10 personen, werkten geruime tijd met een eigen gebouwde softwareoplossing voor verzuim. Vanuit de kernwaarde ‘eigen verantwoordelijkheid’ hebben medewerkers bij Prodrive Technologies de verantwoordelijkheid om hun uren zelf te plannen en zichzelf ook ziek te melden. Echter werd er bij een ziekmelding enkel geautomatiseerd een e-mail naar de leidinggevende gestuurd en was er geen geautomatiseerde opvolging van het Wet Verbetering Poortwachter proces. Hierdoor was er op de eerste ziektedag geen opvolging. Daarnaast kon je in de software wel het Poortwachter proces afvinken, maar er geen documentatie aan verbinden. Het systeem schoot dus te kort op casemanagement vlak, waardoor het benodigde overzicht ontbrak op de HR-afdeling en de samenwerking met de bedrijfsarts niet optimaal verliep.

Door deze beperkingen werd besloten om het verzuimproces te verbeteren en te kiezen voor een extern verzuimsysteem. Na een uitgebreide oriëntatie viel de keuze op Xpert Suite van Otherside at Work. Doorslaggevend voor deze keuze waren de technische mogelijkheden van Xpert Suite, maar ook de koppelmogelijkheden met UWV en SAP en de eerdere positieve ervaringen met Xpert Suite van de toenmalige bedrijfsarts. Daarnaast geeft Patrick van Broeckhuijsen aan, die zelf verantwoordelijk is voor het functioneel beheer van Xpert Suite: ‘Otherside at Work sprak ons aan omdat het de meest high tech partij is op het gebied van verzuimsoftware en ze hun beveiliging goed op orde hebben’. Als Patrick terugkijkt op de implementatiefase geeft hij aan dat er een goede samenwerking was met de consultant en dat hij op dit moment altijd met zijn vragen bij de Xpert Desk terecht kan.
 

“Otherside at Work sprak ons aan omdat het de meest high tech partij is op het gebied van verzuimsoftware en ze hun beveiliging goed op orde hebben”

 

 

Links Martijn van Croonenberg, HR-adviseur en rechts Patrick van Broeckhuijsen, HR Project leader

Vraagstuk en Oplossing

De HR-afdeling van Prodrive Technologies, bestaande uit 10 personen, werkten geruime tijd met een eigen gebouwde softwareoplossing voor verzuim. Vanuit de kernwaarde ‘eigen verantwoordelijkheid’ hebben medewerkers bij Prodrive Technologies de verantwoordelijkheid om hun uren zelf te plannen en zichzelf ook ziek te melden. Echter werd er bij een ziekmelding enkel geautomatiseerd een e-mail naar de leidinggevende gestuurd en was er geen geautomatiseerde opvolging van het Wet Verbetering Poortwachter proces. Hierdoor was er op de eerste ziektedag geen opvolging. Daarnaast kon je in de software wel het Poortwachter proces afvinken, maar er geen documentatie aan verbinden. Het systeem schoot dus te kort op casemanagement vlak, waardoor het benodigde overzicht ontbrak op de HR-afdeling en de samenwerking met de bedrijfsarts niet optimaal verliep. Door deze beperkingen werd besloten om het verzuimproces te verbeteren en te kiezen voor een extern verzuimsysteem.

Na een uitgebreide oriëntatie viel de keuze op Xpert Suite van Otherside at Work. Doorslaggevend voor deze keuze waren de technische mogelijkheden van Xpert Suite, maar ook de koppelmogelijkheden met UWV en SAP en de eerdere positieve ervaringen met Xpert Suite van de toenmalige bedrijfsarts. Daarnaast geeft Patrick van Broeckhuijsen aan, die zelf verantwoordelijk is voor het functioneel beheer van Xpert Suite: ‘Otherside at Work sprak ons aan omdat het de meest high tech partij is op het gebied van verzuimsoftware en ze hun beveiliging goed op orde hebben’. Als Patrick terugkijkt op de implementatiefase geeft hij aan dat er een goede samenwerking was met de consultant en dat hij op dit moment altijd met zijn vragen bij de Xpert Desk terecht kan.

Resultaat

Patrick geeft aan dat Xpert Suite hen helpt om meer grip op verzuim te krijgen. Zo ondersteunt Xpert Suite in het voldoen aan de Wet Verbetering Poortwachter en hebben zij een preventief traject in Xpert Suite om verzuim te voorkomen. Een medewerker meldt zich nog steeds zelf ziek, maar daarna begeleidt de leidinggevende de medewerker in zijn traject door persoonlijk contact met hem te hebben. Zo is er meer grip op het proces en kan er beter gekeken worden naar een passend hersteltraject. 

Daarnaast zorgt de software voor grip op verzuim door duidelijke stappen, taken en structuur. Het wordt prettig bevonden dat er een centraal dossier is waarin samen wordt gewerkt met alle professionals. Zo is de HR-afdeling beter georganiseerd, maar verloopt ook de samenwerking met de nieuwe arbodienst, die hun eigen medische dossier beheert middels een koppeling tussen Xpert Suite en Track, beter. Ook de communicatie over een dossier tussen de verschillende verantwoordelijken verloopt efficiënter dankzij de ingebouwde communicatietool in Xpert Suite. Op deze manier wordt er AVG-proof samengewerkt en kunnen datalekken worden voorkomen.

Martijn Croonenberg, HR-adviseur, geeft aan dat de aansluiting van de medewerker op het proces, nog aandacht verdient. Hij zegt hierover: ‘Hier hebben wij werk te doen. Het is op dit moment voor een medewerker onduidelijk wat de vervolgstappen zijn na een ziekmelding en ze zijn niet altijd bekend met hun rechten en plichten. Dit bewustzijn creëren is de komende tijd dan ook één van de zaken die de HR-afdeling verder wil oppakken. Dit willen wij doen door een duidelijk stappenplan bij verzuim te maken, uitleg over de Wet verbetering Poortwachter te geven en communicatie in de vorm van een routekaart, waarin de stappen én rechten en plichten van alle betrokkenen worden weergegeven. Zo hopen wij misverstanden te voorkomen en het grijze gebied waarin zaken soms belanden uit de weg te gaan.’ 

Conclusie
  • Ondersteuning WvP | Xpert Suite ondersteunt in het voldoen aan de Wet Verbetering Poortwachter
  • Overzicht | Xpert Suite zorgt voor duidelijke stapen, taken en structuur op de HR-afdeling
  • Betere communicatie | Door het gebruik van de ingebouwde communicatietool in Xpert Suite verloopt de communicatie efficiënter

Voor de verdere toekomst wil Prodrive Technologies leidinggevenden meer opleiden zodat zij nog meer onderdeel worden van het verzuimproces en willen ze de samenwerking met de bedrijfsarts meer benutten. Genoeg ambitie dus, waarbij eigen verantwoordelijkheid centraal zal blijven staan, maar wél begeleidt om grip te krijgen op verzuim.

Terug naar boven

Ja, ik wil!

Wij willen ook graag contact met jou!
Otherside at Work
Wisent 14
5236 PX 's-Hertogenbosch
Kamer van Koophandel: 17152287
Receptie
Tel: 073 615 9950
Xpert Desk
Tel: 073 615 9999
Robert van Gils | Business Development Manager
robert.vangils@othersideatwork.nl 06 46 11 99 28
Bianca van Grinsven | Sales Manager
bianca.vangrinsven@othersideatwork.nl 06 41841632
Maak nu een afspraak!