support
Xpert Desk
073 - 61 59 999
Support
Xpert Desk
073 - 61 59 999

Als arbodienst wil je een verzuimende medewerker zo goed mogelijk begeleiden. Dit doe je met verschillende professionals. Je wilt dat deze professionals, of resources, optimaal presteren. Maar hoe houd je grip op jouw resources met een tekort aan bedrijfsartsen en inmiddels ook aan gekwalificeerde casemanagers?

Daarbij is voor een goede verzuimbegeleiding de aanwezigheid van deskundigheid, goede uitvoering van taakopvolging, en de declarabiliteit van professionals nodig. Kortom: Hoe maak jij efficiënt gebruik van jouw resources voor het beste resultaat? Wij geven je 5 tips!
 

Meer weten over verzuimbegeleiding en efficiëntie?

 

Bekijk dan eens ons uitgebreide e-book Slimme Verzuimbegeleiding. In deze ultieme guide nemen we je mee langs de meest effectieve manieren om je hele proces van en rondom verzuimbegeleiding te optimaliseren.

Of bekijk ook eens ons artikel Hoe zet je je bedrijfsarts efficiënt in? 
 

1. Taakdelegatie

Het toepassen van taakdelegatie gebeurt in Nederland steeds vaker. Met taakdelegatie kun je de beschikbare capaciteit van bedrijfsartsen zo efficiënt mogelijk inzetten. Dit doe je door professionals actief te betrekken in de sociaal-medische begeleiding van een zieke medewerker. Zo kun je anders je zorg invullen, waardoor je een efficiëntere werkverdeling krijgt. Bijvoorbeeld dat een casemanager de taak uitvoert, onder verantwoordelijkheid van een bedrijfsarts. De bedrijfsarts richt zich vooral op specialistische, spoedeisende of complexere problematiek. En op niet-verzuimgerelateerde taken, zoals preventieve taken en advies.

Zo wordt er door taakdelegatie nog steeds kwalitatievere zorg geleverd. Wil je meer weten over taakdelegatie en de toepassing hiervan lees hier dan de Werkwijzer die onder andere in samenwerking met de NVAB en OVAL is samengesteld.

2. Personeel opleiden

Het tekort aan bedrijfsartsen en gekwalificeerde casemanagers leidt tot een moeizame planning. Het opleiden van je eigen personeel als arbodienst, is daarom steeds belangrijker. Maar hoe doe je dat? Je ziet steeds meer arbodiensten gebruik maken van een samenwerking met opleidingsinstituut zoals bijvoorbeeld CS Opleidingen. Zo worden medewerkers aan de hand meegenomen in hun werkzaamheden.

Ook is het handig voldoende expertise in je organisatie te hebben. Heb jij voldoende kennis en ervaring in jouw organisatie? Met deskundig personeel kun je minder ervaren personeel opleiden en begeleiden door coaching on the job of interne trainingen. Tot slot kun je ook je personeel opleiden door hen toegang te geven tot goede kennisbanken waardoor zij meer zelfredzaam worden. Een kennisbank zoals Verefi is hier een goed voorbeeld van. 

3. Behoud van happy professionals 

Als arbodienst wil je natuurlijk zoveel mogelijk declarabele uren maken. De keerzijde is dat je personeel zich over de kop werkt. Kortom, let bij het maken van een resourceplanning op: 

  • Voldoende pauzes;
  • de werkdruk;
  • een positieve werksfeer;
  • of nog beter; houd je medewerkers vitaal!

Maar hoe houd je je medewekers vitaal? Zorg voor de juiste ondersteuning! Divitaal is bijvoorbeeld een digitaal platform om medewerkers hun vitaliteit te verbeteren. Je zou ook kunnen denken aan vitaliteitsbureau. Een vitaliteitsbureau, bijvoorbeeld De Werkatleet,  stimuleert je medewerkers bewust bezig te zijn met hun gezondheid en werkbelasting door (sport)training.
Kortom: zorg ook voor jouw medewerkers: practise what you preach!

4. Zorg dat mensen bij jou willen werken 

Door de druk op professionals is het lastig je personeel vast te houden. Binden en boeien is het devies! Uiteraard is het belangrijk voor medewerkers zich verder te ontwikkelen. Ook kun je ook kijken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Biedt je een standaardpakket of kun je op individuele wensen inspelen zoals flexibliteit? Ook de werksfeer is belangrijk. Zo kun je met alle collega’s iets leuks gaan doen, een tafeltennistafel in de kantine plaatsen of met intranet de onderlinge betrokkenheid verhogen. Kortom: zorg dat je een onweerstaanbare werkgever wordt, waar ze willen blijven werken. 

5. Automatisering

Je kunt nog zo deskundige mensen hebben, als je ze niet op het juiste moment inzet, dan heb je er niet zoveel aan. Maar hoe doe je dat? Door een verzuimsysteem kun je jouw planning automatiseren. Hierdoor kun je een efficiëntieslag slaan! Als je met een verzuimsysteem start zul je alle verrichtingen opnieuw moeten definiëren en waarderen. Wie doet wat? Hoeveel kost een specifieke verrichting? Zo krijg je inzicht in; hoeveel levert wat mij op?

Ook kun je jouw (eigen) protocollen vastleggen zodat de juiste professional op het juiste moment aanhaakt. Een planningstool helpt je je bedrijfsarts of praktijkondersteuner bedrijfsarts efficiënt te plannen. Een planningstool houdt rekening houdt met locatie, reistijd en beschikbaarheid van verschillende professionals. Je ziet automatisering biedt veel mogelijkheden voor het grip krijgen op jouw planning.

Meer weten over verzuimbegeleiding en efficiëntie?

 

Bekijk dan eens ons uitgebreide e-book Slimme Verzuimbegeleiding. In deze ultieme guide nemen we je mee langs de meest effectieve manieren om je hele proces van en rondom verzuimbegeleiding te optimaliseren.

Of bekijk ook eens ons artikel Hoe zet je je bedrijfsarts efficiënt in? 

 

Ja, ik wil!

Wij willen ook graag contact met jou!
Otherside at Work
Wisent 14
5236 PX 's-Hertogenbosch
Kamer van Koophandel: 17152287
Receptie
Tel: 073 615 9950
Xpert Desk
Tel: 073 615 9999
Robert van Gils | Business Development Manager
robert.vangils@othersideatwork.nl 06 46 11 99 28
Bianca van Grinsven | Sales Manager
bianca.vangrinsven@othersideatwork.nl 06 41841632
Maak nu een afspraak!