support
Xpert Desk
073 - 61 59 999
Support
Xpert Desk
073 - 61 59 999

Bij softwareontwikkeling zie je het vaak gebeuren: leveranciers die jarenlang bouwen aan een platform en op een gegeven moment besluiten om met een schone lei te beginnen. Een nieuw framework, een moderne interface, en geen last van keuzes uit het verleden. Technisch gezien een interessante keuze.

Maar voor klanten betekent het vooral: migreren, herinrichten, trainen, testen.

Bij Otherside at Work kiezen we daar bewust níet voor. In plaats van een greenfield-aanpak bouwen wij stap voor stap door op ons bestaande platform: Xpert Suite. Niet omdat we vasthouden aan het oude, maar omdat we geloven dat je zo de meest duurzame en toekomstvaste innovatie biedt aan klanten.

In deze blog vertellen Roel van der Sanden (CPO) en Stef Roskam (CTO) hoe wij dat aanpakken.


Waarom wij verantwoordelijkheid nemen (en niet onze klanten opzadelen met een project)

Als leverancier vinden wij het onze taak om te zorgen voor continuïteit en vooruitgang. IT moet de gebruiker ondersteunen, niet andersom. Daarom kiezen we ervoor om binnen één platform te vernieuwen, in plaats van klanten te vragen om een compleet nieuw systeem te implementeren. Wij kiezen ervoor die last niet bij onze klanten neer te leggen. We bouwen voort op het bestaande platform, omdat we weten dat dit tijd, geld en frustratie bespaart. En omdat we vinden dat je, eenmaal op ons platform, nooit hoeft te twijfelen of je nog wel ‘bij bent’. Je bént bij. En dat niet alleen: je loopt zelfs voorop in mogelijkheden met de nieuwste technologie.

Roel: “De partijen die in onze markt herbouw hebben gedaan, laten klanten migreren van het ene naar het andere systeem. Je krijgt een ander systeem, moet gebruikers instrueren, opnieuw inrichten, testen… Het voelt als een groot project. En daar zit niemand op te wachten.”

Wat bovendien meespeelt: bij een greenfield-aanpak moeten leveranciers tijdelijk twee systemen onderhouden. Dat vertraagt de ontwikkeling aan beide kanten en maakt innovatie stroperig.

Roel: “Juist als je alles opnieuw bouwt, dan moet je het oude systeem blijven onderhouden, totdat de laatste klant over is. Daar zet je mensen op. En dan heb je mensen die aan het nieuwe systeem bouwen, maar die moeten de doorontwikkeling op het oude systeem ook bijhouden en inhalen anders kom je nooit op hetzelfde niveau. In ons systeem kunnen we gewoon focussen op wat we willen veranderen.”

Stef vult aan: “In de markt zijn er partijen die hun oude systeem end-of-life verklaren. Dan bouwen ze een nieuw systeem, maar klanten zitten jaren stil en het nieuwe systeem mist essentiële functionaliteiten, dus overstappen naar het nieuwe systeem van dezelfde leverancier kan ook nog niet.”

Doorontwikkelen vraagt vakmanschap

Door de modulaire opbouw van onze software kunnen we bestaande onderdelen vervangen door nieuwe, zonder dat het hele systeem op de schop hoeft.

Stef: “Het is niet dat wij niets vervangen. Juist met de architectuur die wij nu hebben, kunnen wij vrij makkelijk het hele systeem ombouwen naar een nieuwe technologiestack. Terwijl de gebruiker gewoon door kan.”

Dat vraagt om een platform waarin grote vernieuwingen configureerbaar zijn. Dat klanten deze op hun eigen tempo kunnen doorvoeren, zodat eindgebruikers geleidelijk wennen aan nieuwe interfaces en functionaliteit. En organisaties kunnen bedenken hoe ze de nieuwe mogelijkheden optimaal kunnen benutten, voordat ze het ondoordacht al beschikbaar stellen aan hun professionals. Dan moet je wel een platform kunnen maken en onderhouden waarin meerdere generaties software naast elkaar kunnen bestaan. Dat is precies waar wij sterk in zijn.

Voor wie hier dieper in wil duiken, lees ook onze blogs over incrementele doorontwikkeling en het minimaliseren van afhankelijkheden.

Wat gebruikers écht merken

Wat gebruikers écht helpt, is software die hun proces ondersteunt, inclusief alle nuances. Die lessen zitten al in onze Xpert Suite en daar blijven we op doorbouwen.

Voor onze klanten betekent dat: doordat de basis staat, kun je je energie richten op vernieuwing. Zoals:

  • Waar wil je digitaliseren?
  • Welke vragenlijsten passen daar het beste bij?
  • Kun je AI-tools inzetten om werkprocessen slimmer te maken?

Als je wordt afgeleid door een migratie van de basis-verzuimregistratie, blijft er simpelweg geen tijd meer over om daarover na te denken. Onze aanpak zorgt ervoor dat je als klant niet telkens wordt opgehouden door technische trajecten. In plaats daarvan heb je tijd en ruimte om je te richten op wat er écht toe doet. Jouw processen optimaliseren, medewerkers ondersteunen, en als organisatie vooruitgaan.

Bovendien is innovatie niet een eenmalig project, maar een continu proces van durven vernieuwen. Dat is alleen goed mogelijk als het platform waarop je werkt dat ook doet.

Voorbeelden van slimme doorontwikkeling

De keuze voor doorontwikkeling is niet alleen een technisch verhaal, het is iets dat onze klanten dagelijks ervaren. Zo konden we in de afgelopen jaren nieuwe functionaliteiten uitrollen zonder dat daar een grote migratie voor nodig was.

Stef: “We hebben binnen het bestaande platform een AI-toepassing toegevoegd die automatisch samenvattingen maakt van consulten van bedrijfsartsen en casemanagers. Daarnaast hebben we ook een nieuwe module gebouwd voor medische keuringen. Dat is een forse uitbreiding op bestaande functionaliteit, maar gewoon binnen de Xpert Suite en deze uitbreidingen zijn daarmee direct beschikbaar voor al onze klanten.”

Deze innovatie komt eraan: dashboards per persona

Een concreet voorbeeld van doorontwikkeling waar we nu aan werken en wat binnen een half jaar beschikbaar wordt, is ons project rondom gepersonaliseerde dashboards. Het doel: verschillende gebruikersgroepen beter ondersteunen in hun dagelijkse werk.

Stef: “We werken aan een nieuwe opzet zodat er betere dashboards beschikbaar zijn die aansluiten op de specifieke behoeftes van onze belangrijkste gebruikers. Daar zat een bottleneck in: een stuk oude code voor takenlijsten en documentoverzichten. Die code wordt nu vervangen, zodat we persona-specifieke landingspagina’s kunnen maken.”

Roel legt uit hoe dat werkt voor eindgebruikers: “Een bedrijfsarts ziet meerdere mensen per dag en kent ze niet uit het hoofd. Die wil snel zien: ‘Meneer Jansen is inmiddels twaalf weken ziek en mijn vorige advies was dit.’ Een casemanager kent iemand beter en wil bijvoorbeeld snel zien wat ze vorige keer hebben afgesproken: ‘Ik zou bellen om te vragen hoe het bij de huisarts is gegaan en of het gevolgen heeft voor het re-integratieplan.’”


Conclusie: geen herbouw, wél vernieuwing

Wij geloven dat IT klanten moet helpen vooruit te komen. Niet met verplichte migraties en langdurige implementatietrajecten, maar met een stabiel platform dat continu doorontwikkelt.

Onze aanpak zorgt ervoor dat je als klant niet wordt opgehouden door technische projecten om de basis weer draaiend te krijgen, maar juist de ruimte krijgt om te focussen op wat er echt toe doet: je processen optimaliseren, medewerkers ondersteunen, en als organisatie vooruitgaan.

Zo maken wij IT die werkt. Vandaag, morgen én over tien jaar.

Contact
Xpert Suite is een innovatief, datagedreven portal voor bedrijfsgezondheid en sociale zekerheid. Het portal is geschikt voor medewerkers, leidinggevenden, HR-professionals, bedrijfsartsen, case managers, volmachten en verzekeraars. Iedere gebruiker krijgt een eigen toegang die volledig is ingericht op zijn specifieke behoeften.

Meer weten over Xpert Suite? Neem contact met ons op.

Ja, ik wil!

Wij willen ook graag contact met jou!
Otherside at Work
Wisent 14
5236 PX 's-Hertogenbosch
Kamer van Koophandel: 17152287
Receptie
Tel: 073 615 9950
Xpert Desk
Tel: 073 615 9999
Robert van Gils | Business Development Manager
robert.vangils@othersideatwork.nl 06 46 11 99 28
Bianca van Grinsven | Business Development Manager
bianca.vangrinsven@othersideatwork.nl 06 41841632
Maak nu een afspraak!